Terima Kasih Daun Keladi :)

Dah lawat2 baca2 tuh rajen2 tinggalkn la buah tangan yer. Tak kesah laa kt chatbox ke atau kt komen. Just to let me know that you are visiting. Thank you and happy reading. P/s aku dah letak "like" button tu gatal2kan la tangan nak tekan button tu ye :)

Tuesday, August 9, 2011

MY BRAIN
















Kanan atau kiri?
Soalan ni dah lama bermain dlm kepala aku
Kalau aku tersesat, terjumpa T-Junction, ade laluan kiri dan kanan je, aku amik jalan tengah2
Tak kira la rumah orang ke, hutan ke, gaung ke, sungai ke aku redah je
Sbb aku susah sgt nak decide kanan ke kiri yang bagus unless salah satu jalan tu menunjukkn something promising and very obvious -__-
Okay firstly, aku mmg susah sgt nk decide something :(

Aku suka membaca, tak kira novel cerita ke atau artikel berkaitan dengan teknikal dan sains
Aku suka berfikir, tak kira berimaginasi atau menyelesaikan masalah secara teratur and organized
Aku suka main game RPG dan FPS
Aku suka subjek math, sains, BM, BI, Sejarah tapi aku tk suka menghafal
Aku suka blogging (mengarang) dan juga mengira
Aku suka tengok jam tp aku tak plan pun ape aku nk buat, just ikut hati nak buat apa
Notice something?

Yes, otak kanan dan kiri aku berfungsi sama-sama
I am a left and right brainer

Aku cuba gak nak pastikan betul tak so aku try amik quiz
Soalan multiple choice, tapi ade 2 je choices
One represent left and the other one represent right
Serioushit aku tak tau nak jawab mana satu
Dua2 represent personaliti aku sendiri
Nak pilih dua2 tak boleh pulak -.-
Patut ade choice ke tiga untuk left and right brainer
Contoh soalan ni :














Aku nak jawab soalan ABCD
Mmg kdg2 aku pikir byk sgt smpai jadi complicated pastu konpius
Kdg2 gak aku tgk ABCD then bole decide mana satu jawapan paling aku konfiden










BULLSHIT!
Aku pun suka je nak buat essay sbb aku suka nak berimaginasi! :D
Memang aku suka bnde terurus tapi aku boleh improvise kalau ade kekurangan
Aku tak mengejar degree in science or math
Tapi aku mengejar untuk belajar benda yang boleh benefit both left and right of my brain.
Aku masuk unikl ni boleh belajar subjek teknikal, legislation and entreprenuership
In short - Technoprenuership :)

The fact remain, I am left and right brainer

Tapi, even boleh guna dua2 belah otak pun tak semestinya perfect
Ada je kekurangan2
Orang2 cmni pun manusia gak tau haha
The disadvantage of the ability to use both left and right brain efficiently is that is both sides of brain try to limit each other potential
So otak aku byk limitation :(
Aku tak boleh jadi excellent and perfect dalam mengira dan juga mengarang
Aku ni just average student
But still I can be excellent if I can utilize both my brains correctly at the right place, right time :)

Contoh :
Otak kanan mmg berkait rapat dengan imaginasi
Terus terang aku cakap, setiap perkataan aku sebut, tak kira berbual ke, baca artikel ke, buat presentation ke - Aku dapat imagine, dapat gambarkan dlm otak apa aku nampak
So mata aku ni ade dua view - Reality, Imagination
So kdg2 tu kalau ckp benda2 tak elok ni, mcm la aku fikirkan muahahaha :o

Still, mcm aku cakap, ada limitation
Contoh, aku tak boleh bayangkan benda yang tak logik pada pandangan aku
Dan juga tak boleh bayangkan benda yang aku tak pernah nampak sebelum ni
Macam perempuan selama ni aku nampak bertudung, aku tak boleh bayangkan dia free-hair camne even dia dah describe dah setiap inci pasal rambut dia kt aku haha

Kira aku byk recall je la apa aku nampak sebelum ni
Bukan improvising
Photographic memory beb!
Maksudnya, otak kiri aku yang lebih kepada logik tak kasi aku imagine lebih2 :(
Benda2 yang tak boleh terima akal, mmg aku tak boleh nak bayangkan

Kalau otak kiri aku tak tau nak bagi contoh apa
Tapi bab2 mengira ni aku terrer gak
Aku boleh berfikir secara logik
Sebab tu aku amat cintakan FIZIK hohohoho :O
Aku suka "beta" ngn cikgu fizik aku hehe :p
Masih nak pertahankan apa yang aku fikirkan logik :)

So kalau aku kira2 an dpt jawapan tak masuk akal je aku terus konfius HAHA
Terus tak boleh terima, padam semua, buat balik
Still kalau tk dpt gak, hmmm :(

So cmtulah rasanya kalau dpt operate dua2 belah otak
Ade je pros and cons dia :)
Don't feel so bad okay, left brainers and right brainers? :)
Korang ade kelebihan yang aku takde :(
*aku nak gak kebolehan nak bayangkan perempuan bertudung jadi free hair :p

SO WHICH BRAIN YOU ARE?

4 comments:

alyaa said...

lines yg last tu galak nohhh:p

Fath said...

Bia laaa :P

alyaa said...

iyola but still what type of brain am i huhu:(

Fath said...

Tu alya kne figure out sendiri la :)
Fath tak tahu otak alya cmne hehe.


Our Blogger Templates Web Design

©2009 Fathkebuss@LiFe's Portrayal. All Rights Reserved.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP